Συμμετοχή στο διεθνές συνέδριο Ψυχολογία και Τέχνη
Η παρουσίαση αφορά το πρόγραμμα που διεξήχθη τη σχολική χρονιά 2014-2015 στο νηπιαγωγείο του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο πρόγραμμα μας απασχόλησε η διαχείριση της απώλειας και του πένθους στην προσχολική ηλικία με εργαλείο την αξιοποίηση έργων τέχνης. Ο στόχος που τέθηκε είναι η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των νηπίων. Πιστεύουμε ότι με τον τρόπο αυτόν το παιδί βοηθιέται στην κατεύθυνση αναγνώρισης, σεβασμού και διαχείρισης των συναισθημάτων τόσο των δικών του όσο και των άλλων. Έτσι χτίζεται αφενός μια στέρεη διαδικασία αυτογνωσίας και θετικής αυτοεικόνας κι αφετέρου αναβαθμίζεται η ικανότητα ετεροσεβασμού και συνύπαρξης. Συγκεκριμένα λοιπόν στο πρόγραμμα ξεκινήσαμε με αφορμή το γεγονός ότι οι μαθητές σε ένα διάλειμμα βρήκαν ένα νεκρό περιστέρι, γεγονός που πυροδότησε μια σειρά συζητήσεων και μας οδήγησε στο να θέσουμε δυο βασικά ερωτήματα: 1) «Έχει πεθάνει κάποιο αγαπημένο σας ζώο;» και 2) «Πώς νιώθατε εκείνη τη στιγμή; Τι θα σας έκανε να αισθανθείτε καλύτερα;». Στη διερεύνηση των ερωτημάτων αξιοποιήθηκαν τέσσερα καλλιτεχνικά έργα: «Η λαφίνα» (παραδοσιακό τραγούδι), «Η ουρά του αλόγου» (Γιάννη Χαρούλη), «Η ανάσταση του παπαγάλου» (EduardoGaleano) και η ταινία «Up». Η επαφή με τα καλλιτεχνικά έργα απελευθέρωσε τη σκέψη και το συναίσθημα των νηπίων και η όλη διαδικασία πλούτισε βαθιά τη σχολική εμπειρία.