ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Λίγα λόγια για το" out of eden"
Out of Eden
Ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και το δημιοσιογράφο τοπυ National Geografic
Paul Salopek.
Συμμετοχή στο διεθνές συνέδριο Ψυχολογία και Τέχνη
Η παρουσίαση αφορά το πρόγραμμα που διεξήχθη τη σχολική χρονιά 2014-2015 στο νηπιαγωγείο του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο πρόγραμμα μας απασχόλησε η διαχείριση της απώλειας και του πένθους στην προσχολική ηλικία με εργαλείο την αξιοποίηση έργων τέχνης. Ο στόχος που τέθηκε είναι η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των νηπίων. Πιστεύουμε ότι με τον τρόπο αυτόν το παιδί βοηθιέται στην κατεύθυνση αναγνώρισης, σεβασμού και διαχείρισης των συναισθημάτων τόσο των δικών του όσο και των άλλων. Έτσι χτίζεται αφενός μια στέρεη διαδικασία αυτογνωσίας και θετικής αυτοεικόνας κι αφετέρου αναβαθμίζεται η ικανότητα ετεροσεβασμού και συνύπαρξης. Συγκεκριμένα λοιπόν στο πρόγραμμα ξεκινήσαμε με αφορμή το γεγονός ότι οι μαθητές σε ένα διάλειμμα βρήκαν ένα νεκρό περιστέρι, γεγονός που πυροδότησε μια σειρά συζητήσεων και μας οδήγησε στο να θέσουμε δυο βασικά ερωτήματα: 1) «Έχει πεθάνει κάποιο αγαπημένο σας ζώο;» και 2) «Πώς νιώθατε εκείνη τη στιγμή; Τι θα σας έκανε να αισθανθείτε καλύτερα;». Στη διερεύνηση των ερωτημάτων αξιοποιήθηκαν τέσσερα καλλιτεχνικά έργα: «Η λαφίνα» (παραδοσιακό τραγούδι), «Η ουρά του αλόγου» (Γιάννη Χαρούλη), «Η ανάσταση του παπαγάλου» (EduardoGaleano) και η ταινία «Up». Η επαφή με τα καλλιτεχνικά έργα απελευθέρωσε τη σκέψη και το συναίσθημα των νηπίων και η όλη διαδικασία πλούτισε βαθιά τη σχολική εμπειρία.
Συμμετοχή στο διεθνές συνέδριο Ψυχολογία και Τέχνη
Η παρουσίαση αφορά το πρόγραμμα που διεξήχθη τη σχολική χρονιά 2014-2015 στο νηπιαγωγείο του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στο πρόγραμμα μας απασχόλησε η διαχείριση της απώλειας και του πένθους στην προσχολική ηλικία με εργαλείο την αξιοποίηση έργων τέχνης. Ο στόχος που τέθηκε είναι η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των νηπίων. Πιστεύουμε ότι με τον τρόπο αυτόν το παιδί βοηθιέται στην κατεύθυνση αναγνώρισης, σεβασμού και διαχείρισης των συναισθημάτων τόσο των δικών του όσο και των άλλων. Έτσι χτίζεται αφενός μια στέρεη διαδικασία αυτογνωσίας και θετικής αυτοεικόνας κι αφετέρου αναβαθμίζεται η ικανότητα ετεροσεβασμού και συνύπαρξης. Συγκεκριμένα λοιπόν στο πρόγραμμα ξεκινήσαμε με αφορμή το γεγονός ότι οι μαθητές σε ένα διάλειμμα βρήκαν ένα νεκρό περιστέρι, γεγονός που πυροδότησε μια σειρά συζητήσεων και μας οδήγησε στο να θέσουμε δυο βασικά ερωτήματα: 1) «Έχει πεθάνει κάποιο αγαπημένο σας ζώο;» και 2) «Πώς νιώθατε εκείνη τη στιγμή; Τι θα σας έκανε να αισθανθείτε καλύτερα;». Στη διερεύνηση των ερωτημάτων αξιοποιήθηκαν τέσσερα καλλιτεχνικά έργα: «Η λαφίνα» (παραδοσιακό τραγούδι), «Η ουρά του αλόγου» (Γιάννη Χαρούλη), «Η ανάσταση του παπαγάλου» (EduardoGaleano) και η ταινία «Up». Η επαφή με τα καλλιτεχνικά έργα απελευθέρωσε τη σκέψη και το συναίσθημα των νηπίων και η όλη διαδικασία πλούτισε βαθιά τη σχολική εμπειρία.
Για ένα Κοινωνικό Σχολείο
που ενδιαφέρεται για την υγεία των μαθητών του στο Πρότυπο Πειραματικό Ολοήμερο Νηπιαγωγείο μας αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση γύρω από τη διατροφή των μαθητών μας. 'Ετσι την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014, Παγκόσμια Ημέρα Υγιεινής Διατροφής, τα νήπια του Πρότυπου Πειραματικού Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης γιόρτασαν στο Ολυμπιακό Μουσείο παρακολουθώντας το μουσειοπαιδαγωγικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Ο τροχός της Διατροφής" μαθαίνοντας τις κατηγορίες τροφίμων, φτιάχνοντας την πυραμίδα της διατροφής και μαγειρεύοντας νόστιμα κριτσίνια στην κουζίνα του Ολυμπιακού Μουσείου.
Μαθαίνοντας τα μυστικά της υγιεινής διατροφής γίναμε λίγο μικροί πρωταθλητές.
Το πρόγραμμα μας όμως δε σταμάτησε εδώ. Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Παχυσαρκίας (24 Οκτωβρίου) αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα μυστικά της κυρίας Διατροφής. Αξιοποιήσαμε για το σκοπό αυτό το διαδραστικό παιχνίδι του ΕΥΖΗΝ " Τα μυστικά της υγείας".
ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Καθώς το επεξεργαζόμασταν μας ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε το πιάτο της υγιεινής διατροφής και να διακοσμήσουμε με αυτά την τραπεζαρία μας, ώστε να θυμόμαστε τους κανόνες που θα μας εξασφαλίσουν να είμαστε υγιείς.
Πρόγραμμα μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς το νηπιαγωγείο σε συνεργασία με την Α' δημοτικού εφαρμόζουν πρόγραμμα μετάβασης με κοινές οργανωμένες δράσεις.
Η μετάβαση από τη μια βαθμίδα στην άλλη είναι καθοριστική τόσο για το παιδί όσο και για το γονιό. Οι ρόλοι αλλάζουν και το νήπιο γίνεται μαθητής ενώ ο γονέας αναλαμβάνει το ρόλο του γονέα μαθητή με υποχρεώσεις πολύ περισσότερες από αυτές που είχε από τον ανέμελο κόσμο του νηπιαγωγείου.
Στο πρόγραμμα συνεργάστηκαν στενά οι νηπιαγωγοί του τμήματος Γαλανού Βασιλική, Κλειδαρά Μαρία και Μαστοροδήμου Σταυρούλα, η δασκάλα της Α΄δημοτικού Μαρίνα Λάγουρη αλλά και οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Αθανασία Στεργιάκη (καθηγήτρια μουσικής) και η Ευανθία Στέφα (καθηγήτρια θεατρικής Αγωγής).
Την Τετάρτη 9 Απριλίου οι μαθητές της Α' δημοτικού μας προσκάλεσαν στην τάξη τους για να μας διαβάσουν δύο παραμύθια: Τη Σταχτοπούτα και "Αχ! γιατί να είμαι γάτα". Επέτρεψαν στα νήπια να καθίσουν στα θρανία, ενώ αυτοί κάθισαν σε μοκέτα. Μετά την ανάγνωση των ιστοριών τα νήπια έλεγαν τις εντυπώσεις τους γύρω από τις ιστορίες και έκαναν ερωτήσεις. Οι δε μαθητές της Α΄δημοτικού επεξηγούσαν στα νήπια ότι δεν κατάλαβαν από την ιστορία. Σιγά σιγά οι ερωτήσεις άρχισαν να περιστρέφονται γύρω από το πώς έμαθαν οι μαθητές της Α΄δημοτικού να διαβάζουν, αν ήταν δύσκολο και στο τέλος ζήτησαν να μάθουν αν φοβόντουσαν πριν έρθουν στην Α΄δημοτικού. Πολύ γρήγορα τα νήπια ένιωσαν άνετα και άρχισαν και τα ίδια να εκφράζουν τους φόβους τους για τη στιγμή που θα έρθει να αποχωριστούν το νηπιαγωγείο και να μεταβούν στο δημοτικό.
Την επόμενη ημέρα τα νήπια προσκάλεσαν και εκείνα με τη σειρά τους τους μαθητές της Α' δημοτικού για να φτιάξουν όλοι μαζί πασχαλινά κουλουράκια. Τα μεγαλύτερα παιδιά διάβαζαν τη συνταγή, τα μικρότερα μετρούσαν τη δοσολογία, όλοι μαζί έπλασαν τα κουλουράκια τους, τα έβαλαν στο φούρνο να ψηθούν και μοσχομύρισε το σχολείο από λαχταριστά πασχαλινά κουλούρια που όλοι δοκίμασαν με λαχτάρα.
Ένα βραβείο από τη UNICEF
για τα νήπια του Πρότυπου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που δούλεψαν και εργάστηκαν σκληρά για να βοηθήσουν και άλλα παιδιά στον κόσμο να χαίρονται τη ζωή, όπως και αυτά.